donderdag 20 september 2018

De fractie D66 Soest-Soesterberg zoekt enthousiaste meedenkers!

Denk mee en praat mee!

Ben jij een betrokken Soester? En heb je een bepaalde expertise of interesse en wil je meedenken met de D66 gemeenteraadsfractie in Soest? Dan zoeken we jou!

We zijn op zoek naar mensen die ons willen helpen door te adviseren en door mee te praten over diverse onderwerpen. Jouw (vak)kennis en specifieke achtergrond heeft een grote meerwaarde voor de fractie. Wij hebben bijvoorbeeld nu al steunfractieleden met specifieke kennis over bijvoorbeeld duurzaamheid en de lokale woningmarkt. Maar ook mensen met een meer algemene achtergrond zijn welkom.

Steunfractielid: wat houdt het in?
Een steunfractielid maakt deel uit van de gemeenteraadsfractie, maar is daarin niet gekozen. Het steunfractielid heeft een adviserende taak naar de raadsleden. Een steunraadslid kan regulier deel uitmaken van de fractie, maar dat hoeft niet. Het is een vrijwilligersfunctie, er staat dus geen vergoeding tegenover.

Hoe werkt het?
De betreffende woordvoerder van onze fractie vraagt hulp aan het steunfractielid om mee denken en/of te adviseren over een specifiek onderwerp. Dat kan zijn omdat dit onderwerp op de raadsagenda staat, maar ook omdat we er als fractie een motie of een initiatiefvoorstel willen opstellen. Of omdat we onze eigen expertise over het onderwerp willen verdiepen, om zo beter voorbereid een debat in te gaan. Het kan ook zijn dat je zelf binnen de gemeente problemen of zaken signaleert waar we mee aan de slag moeten. Wij hopen dat je dan ook contact opneemt met de fractie.

Taakomschrijving
– je schuift een paar keer per jaar aan bij de fractievergadering. Dit op uitnodiging van de fractie of op je eigen verzoek
– je adviseert (evt. samen met andere steunfractieleden) de fractie over het onderwerp van jouw expertise
– je hebt direct contact met de woordvoerder, en daarmee (politieke) invloed op het succes van de fractie én de partij
– je bent betrokken bij de fractie en bij Soest-Soesterberg. Lid zijn van D66 is fijn maar niet verplicht

Iets voor jou?
Neem contact op met Dennis ter Beek. Aanschuiven bij de fractievergadering kan altijd!