blog: Start met een Scan

Eerst maar eens kijken waar we staan met ons huis. Ik heb een afspraak gemaakt voor een energieadvies met het Energieloket Soest. Zij verzorgen een energiescan van je huis. Wat kun je beter isoleren, waar kun je besparen, en waar zitten de koudevallen in jouw huis. Je koopt via de site een voucher van € 49,50 als bijdrage in de kosten, en krijgt daarvoor een energieadvies ter waarde van € 200,- Wel zo prettig dat het Energieloket geen belang heeft bij de uitkomst van de scan: bij een installateur of isolatiebedrijf is een advies nooit vrij van eigenbelang.

Op een grijze donderdagochtend staat Niels van Looveren voor de deur. Hij verzorgt als zzp’er de energiescans voor het Energieloket. Als bouwkundige heeft hij daar ook de goede achtergrond voor, dat merk ik al snel. Niels heeft een lijstje bij zich waarbij hij alle bouwkundige aspecten van ons huis noteert. Aangezien het huis uit 1933 stamt kan ik niet overal antwoord op geven maar we komen een heel eind. Per onderdeel geeft hij vervolgens advies en informatie. Over de ‘lekpunten’ bijvoorbeeld. Want het is leuk, zo’n glas-in-lood raampje in de hal. Maar het zorgt ook voor een koudeval in combinatie met het enkel glas in de voordeur. Beetje beschaamd laat ik hem dan de balkondeur zien met daarin nog het originele glas (enkel!). Die zal straks bovenaan het to-do-lijstje komen vermoed ik.

Niels van Looveren: ‘begin met de ‘no regrets’

Begin makkelijk

Het energiezuinig maken van je huis is best een complex verhaal. De technische termen schieten je om de oren. Ik krijg een beeld voor ogen van een compleet ingepakt huis waarbij al het dubbele glas is vervangen door HR++ of triple glas en de isolatie opgedikt met extra lagen. Niels: “maak je geen zorgen, je hoeft nu niet alles te doen wat er mogelijk is. Begin met de meest voor de hand liggende maatregelen, de ‘no regrets’. En pak de rest op als je gaat verbouwen of als er financieel meer ruimte is”. In ons geval: HR++ glas als vervanging voor de enkel glas ramen, tonzon-folie onder de vloer en toch maar eens nadenken over zonnepanelen. En een advies waar ik nooit aan had gedacht: mechanische ventilatie in de keuken en badkamer. Vochtige lucht warmt immers minder goed op.

Niels stuurt een rapportje van de scan met adviezen, aanbevelingen en een kostenindicatie per maatregel. Fijn dat we straks overzicht hebben en een lijstje waar we mee kunnen beginnen. En ik denk dat die € 50,- zichzelf wel terugverdient via de energierekening…

Tineke Flinterman, Raadslid

We willen je als fractie D66 Soest betrekken bij onze zoektocht naar vergroenen, besparen en verminderen van C02-uitstoot. In de hoop dat het informeert en inspireert. Heb je zelf een goed verhaal te vertellen of een ervaring te delen over dit onderwerp? Mail het ons! Zo inspireren we elkaar.

Gepubliceerd op 14-03-2019 - Laatst gewijzigd op 14-03-2019